SEO storytelling w E-Commerce

Wszystko, co tworzy opowieść o Twojej firmie jest idealnym sposobem na zjednywanie sobie odbiorców, klientów, kupujących. To przez opowieści o pasji, z jakiej powstała firma, o pierwszych zamówieniach, o marzeniach jakie tworzyły podstawę marki tworzy się magię, która wciąga odbiorców. To ta opowieść sprawia, iż zaczynają oni czuć z marką więź, zaczynają się z nią identyfikować. Jak sprytnie wykorzystywać więc SEO storytelling w branży e-commerce?

 

Czym jest storytelling?

Storytelling to z pewnością jedno z najbardziej skutecznych i ciekawych narzędzi marketingowych. Storytelling to nic innego niż opowiadanie- o sobie, założycielach firmy, o firmie, jej początkach, marzeń z jakich się zrodziła. Opowiadanie historii od zawsze gromadziło ludzi i wzbudzało w nich emocje- podziwu, wzruszenia, dumy. Korzystając więc z faktu, iż jako ludzie od niepamiętnych wręcz czasów lubimy snuć opowieści, warto to też robić, by zyskiwać sukces. Storytelling to tzw. marketing narracyjny, dzięki któremu możemy klientowi przybliżyć historie marki, jej wizję, cele, zasady. To świetne narzędzie zwłaszcza w branżach, które dbają o utożsamianie się klienta z danym produktem- np. sklepy ze zdrową żywnością chętnie wykorzystują storytelling, by identyfikować swojego klienta ze swoją marką poprzez treści o zdrowiu czy ekologii. Treści te mają zapadać w pamięć, wzbudzać emocje, skłaniać do zmiany nawyków. Marketing narracyjny to subtelna forma dotarcia do klienta, który niejednokrotnie przesycony jest nachalnością zwykłych reklam.

Storytelling poza opisem wizji, historii i założeń danej marki, świetnie sprawdzi się również do redagowania treści newsletterów, do pisania firmowego bloga, do opisywania usług oraz produktów, przyda się także jeśli marka ma chęć wydać swojego ebooka lub inną formę książki.

 

Storytelling w handlu internetowym

Storytelling jako forma marketingu jest bardzo często i chętnie wykorzystywany w branży e-commerce, a więc we wszelkich sklepach internetowych. Nie jest tak, że na taką formę narracji mogą sobie pozwolić jedynie bardziej znane i bogatsze marki. Nawet niewielkie czy nowe sklepy mogą z powodzeniem wykorzystywać w swojej komunikacji z klientem opowiadanie historii- wystarczy jedynie trochę kreatywności własnej lub współpraca z dobrym copywriterem. Dobrym sposobem na zainteresowanie klienta swoim produktem i zapoznanie go z nim są np. artykuły sponsorowane, które mogą opowiadać chociażby historię zadowolonego klienta, który po zetknięciu się z Twoją marką zmienił swoje nawyki na lepsze- chociażby poprzez kupowanie ekologicznych środków czystości zamiast mocnej chemii- jeśli prowadzić biznes z branży eko. Świetnie sprawdzają się także historie, które są oparte na doświadczeniu właściciela/li danej marki- traktujące np. o otworzeniu lokalnego biznesu po tym jak zwolnił się on z wielkiej korporacji czy o kimś, kto wielkim zapałem, kreatywnością i pracą stworzył markę będącą pionierem danej branży. To sprawia, iż odbiorca niejako zaczyna czuć potrzebę wsparcia własnym wkładem biznesu, który zrodzony został z ciężkiej pracy, marzeń, troski o środowisko, etc- tak właśnie zdobywa się klienta przez storytelling.

 

Cechy dobrego storytellingu

Żeby storytelling się sprawdził, a więc spełnił swoją funkcję zaciekawienia odbiorcy i przyciągnięcia go do danej marki, musi cechować się pewnymi sprawdzonymi elementami. Po pierwsze trzeba zadbać o kontekst, czyli opis świata/ sytuacji, w której ma się wydarzyć coś ważnego- „Od kiedy pamiętam zawsze chciałem/-am być sobie szefem, lecz nigdy nie było dla tego odpowiedniej chwili i konkretnego zapału…”. Poza kontekstem przyda się także bohater, czyli klient, który cechuje się tak dobrymi wartościami, iż na pewno skorzysta z oferty naszej marki- jest odpowiedzialny, więc kupi ubrania szyte z dobrych materiałów i w kraju, jest wymagający, a więc kupi nasz produkt, który jest najlepszy jakościowo, na którym wzorują się inni. W storytellingu musimy wiedzieć, do kogo się zwracamy, kto jest naszym odbiorcą i umieć poruszyć jego emocje i ambicje. Nie pouczamy, nie komplikujemy, opowiadamy prosto, ale zabawnie, rzeczowo, inspirująco, 100% zgodnie z dotychczasowymi komunikatami marki.

 

SEO + storytelling

SEO to w najprostszym tłumaczeniu optymalizacja (treści) pod silnik wyszukiwarki (z ang. Search Engine Optimalization). SEO ma nam pomóc, by nasze treści były jak najlepiej widoczne w organicznych wynikach wyszukiwania- by były jak najwyżej. SEO, czyli pozycjonowanie można idealnie połączyć ze storytellingiem, by osiagać jeszcze lepsze wyniki dla swojej marki. Można w tym miejscu stwierdzić, iż piszemy historie i dla ludzi je czytających jak i dla robotów wyszukiwarki. By historia była ciekawa dla odbiorców, musi być interesująca, by zaś była ciekawa dla algorytmów, musi być naszpikowana odpowiednio dobranymi słowami kluczowymi. Storytelling w połączeniu z działaniami SEO to sposób na unikalną, autentyczną i bardzo kreatywną reklamę, która zawsze będzie inna niż ta u konkurencji. Im bardziej ciekawy tekst i dobrze nasycony słowami kluczowymi, tym lepiej. Grunt to umieć dostosowywać treści do ciągle zmieniających się i dość restrykcyjnych algorytmów Google’a.