Jak założyć efektywną grupę na facebooku?

Lubisz wszelką tematykę związaną z filmami? A może interesuje Cie to, co związane z pielęgnacją naturalnymi kosmetykami? Jesteś fanem/ fanką zwierząt, który porzucił jedzenie mięsa, a może lubisz obalać pseudonaukowe mity? Nieważne jak popularne czy mniej popularne są Twoje zainteresowania, dziś na Facebooku znajdziesz tysiące osób, z którymi możesz tworzyć społeczność właśnie wokół tego jednego, wykrojonego tematu. Popularność grup na Facebooku wciąż wzrasta, informują o tym facebookowe algorytmy i specjaliści zajmujący się mediami społecznościowymi. Ten, kto ma swój biznes i sobie to uświadomi, może sprytnie wykorzystać to dojście do klientów. Jak dobrze prowadzić grupę na Facebooku?

Czym jest grupa na Facebooku?

W największym skrócie można powiedzieć, iż grupa na Facebooku jest mniejszą społecznością pośród większej, facebookowej społeczności. Nie należy mylić jej z fanpagem- fanpage traktujemy na Facebooku jako „stronę” jakiejś firmy, marki, osoby, grupę możemy w skrócie nazwać „bazarkiem”. Dlaczego tak? Jeśli posiadasz markę, np. sprzedajesz wegańskie kosmetyki do twarzy i ciała, sprytnie będzie stworzyć swoim klientkom i klientom miejsce na Facebooku, gdzie będą mogli dyskutować na temat naturalnej, wegańskiej pielęgnacji twarzy. To pozwala nawiązywać bezpośredni, poza handlowy kontakt ze swoimi klientami, lepiej ich poznać i odczytać ich oczekiwania względem takich kosmetyków, a niejednokrotnie przemycić także zgrabną i darmową reklamę swojej marki. Kobiety zadowolone z efektów jakie dają Twoje kosmetyki, same niejako naturalnie staną się ich ambasadorkami- będą wstawiać na grupę zdjęcia kosmetyku jaki zakupiły, pochwalą go, czasem podpowiedzą innym gdzie akurat jest na dany produkt promocja, etc.

Jak prowadzić grupę, by była zżyta, miała dobrą energię i była efektywna?

Na Facebooku do grup należy już niemal miliard użytkowników! Ta liczba zdecydowanie robi wrażenie i pokazuje jaki potencjał tkwi w tej facebookowej przestrzeni. W każdej grupie zawsze znajdzie się kilka bardziej aktywnych i charyzmatycznych osób, których opinie i dodawane treści są świetną wartością dodaną do promocji marki lub jakiejś idei.

Pierwszą i chyba najważniejszą sprawą jest to jaki cel ma mieć dana grupa, zdecydowanie nie warto tworzyć grupy bezcelowo, bez swojej jej wizji. Przyjmijmy więc, iż jesteśmy właścicielem marki wegańskich kosmetyków. A więc zakładając grupę pt. „Naturalna, wegańska pielęgnacja ciała”, naszym celem może być zebranie społeczności skupionej wokół tej wartości jaką są kosmetyki ekologiczne, tworzone z poszanowaniem środowiska, nie testowane na zwierzętach. Takie kosmetyki są teraz niezwykle popularne, a ta gałąź rynku rośnie- tworząc grupę dyskutującą o takich kosmetykach, wymieniającą się „polecajkami”, mamy w jednym miejscu swoich potencjalnych klientów, a także grupę, którą możemy analizować np. pod kątem oczekiwań, zasobności portfela, itp.

Tworząc grupę warto od razu postanowić czy będzie to grupa otwarta czy też zamknięta– powinno to być widoczne i jasno określone dla każdego, kto chce do niej dołączyć. Wiele osób nie lubi udzielać się na grupach otwartych, jeśli więc przystąpią do grupy zamkniętej, bądź w tym konsekwentny. Tworząc grupę zamkniętą możemy na wstępie zapytać osoby przystępujące o kwestie nas nurtujące (te pytania weryfikacja). Możemy zadać takie pytania, które pozwolą nam zyskać sporo informacji o potencjalnym kliencie.

Każda grupa powinna mieć swój regulamin oraz przyjęte reguły po to, by funkcjonowała sprawnie i by jasnym było, jakie treści mogą się na niej pojawiać. Trzeba pamiętać, iż w grupie może być nawet tysiące osób, a to, co umieszczają oni na wall’u powinno być zgodne z treściami przyjętymi w danej grupie. Wprowadzenie jasnego regulaminu i reguły kulturalnej i merytorycznej rozmowy pozwalają na pewniejsze udzielanie się w grupie jej członkom, a moderatorowi (Tobie) pozwalają unikać konfliktów czy niedomówień.

Bardzo ważna w grupie facebookowej jest rola jej moderatora, czyli Twoja. Jeśli grupa jest bardzo liczna można oczywiście powołać kilka osób do jej moderacji, można nawet wyłonić go z zaufanych członków grupy. Trzymając się pomysłu na grupę zrzeszającą fanów kosmetyków naturalnych, warto by jej moderatorami byli ambasadorzy marki- to znacznie skraca dystans między członkami grupy, a marką. Autopromocja nie może być jednak zbyt nachalna, by nie odpychała- lepiej jest edukować w danym temacie (np. o tym jakich składników w kosmetykach unikać, dlaczego warto wybierać kosmetyki eko) niż promować wprost dany produkt.

Gdy grupa jest już duża, pojawia się w niej wiele dyskusji i różnych tematów. Ale jeśli dopiero powstaje, trzeba włożyć sporo czasu, pracy i energii, by zaangażować w dyskusję jej członków. Warto to robić np. poprzez angażujące posty, które zachęcają do wyrażenia swojej opinii na dany temat. Warto wymyślać chwytliwe tematy, a ożywieni do dyskusji członkowie grupy niebawem sami zaczną je tworzyć, a nam zostanie już tylko moderacja i analiza. Warto na bieżąco sprawdzać, które posty mają największe zasięgi, o której porze dnia i w jakie dni tygodnia członkowie grupy są najbardziej aktywni, czego oczekują. Analiza pozwoli na skuteczne prowadzenie działań marketingowych, a te najlepiej jest robić w grupie facebookowej nie wprost, a w swój własny, nienachalny sposób.